דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


במי אנחנו מתאהבים? הסיר, המכסה והקסם של ונציה 

מאת    [ 12/12/2011 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 3827 פעמים ]

במי אנחנו מתאהבים - פרק א. הסיר, המכסה והקסם של וונציה

אלינה, בחורה יפיפייה, מאופקת, ואחראית התאהבה בירון, גבר ורבלי, האוסף סביבו תמיד חברים רבים הנהנים מהסיפורים והחוויות שהוא מספר.

הם נפגשו במסיבה אצל ידידה משותפת. אלינה ישבה עם ידידים נוספים במעגל חברתי שהשחקן הראשי בו היה ירון. היא הקשיבה בשקיקה לתיאורים הססגוניים של ירון אשר סיפר על נסיעתו האחרונה לוונציה. אלינה  הייתה בביקור בוונציה לפני מספר שנים, והתיאורים של ירון החלו להעלות בה זיכרונות, תמונות חיות של הבתים הצבעוניים בכניסה לעיר, תעלות המים עם סירות הגונדולה והגשרים הציוריים. התיאורים של ירון היו כל כך חיים עד כי אלינה הרגישה שהיא חווה את קסמה של וונציה ממש כפי שחוותה בעת ביקורה הממשי בעיר. ירון מצידו, שם לב לזיק שהואר בעיניה החומות של אלינה והציע ללוותה בחזרה הביתה. כל הדרך המשיך ירון וסיפר חוויות על העבודה, על חברים, על מה לא, ואלינה שתתה את סיפוריו כמשקה משכר.

במהלך ארבע השנים הראשונות של נישואיהם נולדו לזוג 2 ילדים. גם ירון כמו אלינה, בחור אחראי, נושא במטלות הפרנסה והמשפחה. תוך כדי שהם עסוקים בעיקר בהקמת משפחה צעירה וגידול שני פעוטות, הם מתרגלים גם האחד לשני. התכונות הייחודיות של כל אחד מהם ואשר היוו מוקדי משיכה הדדיים בתחילת הקשר מתקבלות עתה אצל הצד שהשני כמשהו "רגיל", הסיפורים של ירון כבר פחות מלהיבים את אלינה, והזיק בעיניה מופיע עתה לעיתים רחוקות יותר. 

הם יוצאים לבלות ביחד עם חברים נוספים, וירון כמו תמיד, מספר בהתלהבות על החוויות שלו מנסיעותיו לחו"ל במסגרת העבודה, על הויכוח הלוהט עם הפקיד בבנק ועל החופשה הנפלאה עם המשפחה בצפון. מעת לעת מתעורר רגש חדש ולא מוכר אצל אלינה, רגש המלווה בתגובה של התנגדות לאופן בו ירון מתאר את קורותיו, אשר לעיתים הם עכשיו חוויות משותפות גם לה. היא קוטעת את ירון לא פעם, מתקנת אותו, משנה פרטים ומפריעה לרצף שלו בקריאות ביניים: שוב אתה מגזים או זה בכלל לא היה ככה... החברים נבוכים, ירון מתעצבן, והעניין החברתי המשעשע הופך להיות מלווה בחיכוכים לא נעימים לכולם.

השנים חולפות, הילדים גדלים ובני הזוג מתחילים לצבור כעסים ומתחים הדדיים. 

פעמים רבות שואלים אותי את אחת מחידות הזוגיות המוכרות, האם אני מאמינה בנישואין מוצלחים יותר של זוג בעל תכונות דומות או של זוג בעל תכונות מנוגדות? מהם הסיר והמכסה האופטימאליים שיכולים לנבא זוגיות יותר מוצלחת לאורך זמן?   

שני צדדים לפחות למטבע הקושיה הזאת, וכדי לענות עליה כדאי שנבין במי אנחנו מתאהבים. 

אנו בוחרים להתאהב באדם מסוים ממספר סיבות. אחת מהן, בה נגענו בכתבה זו, היא המשיכה אל הניגוד, אל השונה מאיתנו. אלינה המאופקת התאהבה בירון הנלהב. 

אנו מתאהבים בשונה מאיתנו כי זה מעניין, מסקרן, מביא לחיינו משהו חדש. מלהיב אותנו וממלא אותנו חיים. לעיתים יש בנו משאלה, בד"כ לא באופן מודע, שבן הזוג ימלא אותנו, כאילו נדבק ממנו, בתכונה שחסרה לנו.

עם השנים, אנו (כמובן) לא השתנינו ולא נדבקנו באותה התכונה, אך לעומת זאת התרגלנו "לקסם", וכשמתרגלים, למעשה ה"קסם" כבר מתפוגג, ולעיתים קרובות מה שנוצר זאת תגובה הפוכה! 

אלינה המאופקת אינה יכולה לסבול את חוסר הדיוק בסיפורים של ירון, התיאורים וההתלהבות שלו מתפרשים אצלה כחוסר אמינות, זה מעצבן אותה, וגורם לחוסר אמינות זו לחלחל לתחומי חיים נוספים שלהם. ירון שאהב להקסים את אלינה נתקל עכשיו בתגובות לוחמניות. הבחורה שעד לא מזמן האיר את עיניה, שולחת בו עכשיו עקיצות, והוא למעשה לא עשה שום דבר חדש ולא שינה את התנהגותו. ירון מבולבל ומצב רוחו קודר. 

מעגל הקסמים הראשוני של ההתאהבות שלהם: סיפורים מלהיבים – אור בעיניים, תגובה ופעולה שהזינו באופן מתמשך את המעגל ואת מערכת היחסים ביניהם במשך כשלוש שנים, עכשיו השתבש. 

אז מה עושים עם זה?

בני הזוג למעשה אינם מודעים לתהליך ולהשלכותיו. הם חיים את זה מיום ליום ולאט לאט מסגלים ביניהם תקשורת חדשה, תקשורת עוינת. על מנת לחזור לזוגיות טובה יש ראשית כל לדבר על הנושאים המטרידים. לפתוח אותם, להתיר את הקשרים שנוצרו בדרך. תהליך זה יתבצע בד"כ בסיוע יועץ או מאמן זוגי, אשר יוכל להנחות את בני הזוג לראות את הדברים כהווייתם וללא פרשנויות סובייקטיביות. באמצעות האימון לומדים בני הזוג לעשות הפרדות בין נושאים שונים שאינם קשורים האחד לשני, ואשר בשעת הכעסים והתסכולים מתערבבים זה בזה. בני הזוג ילמדו להכיר טוב יותר את הצרכים של שניהם וכיצד הם באים לידי ביטוי בהתנהלות הזוגית שלהם.

בדוגמא שלפנינו, אלינה וירון למדו, שלאלינה יש צורך בדיוק בפרטים, ואילו ירון רואה את התמונה הגדולה. אין קשר בין האופן בו ירון מתאר את קורותיו ל"חוסר אמינות" כפי שזה נתפס ע"י אלינה. ירון מתאר בדיוק את מה שהוא רואה וחווה. הוא אינו רואה את הפרטים שאלינה רואה. אלינה לומדת מחדש להתחבר לתכונה שאהבה אצל ירון, הדימיון הפורה ויכולת הביטוי הסוחפת שלו. היא מפסיקה להפריע לו כשהוא מרתק את החברים בסיפוריו, ונהנית לראות כיצד הם נהנים ממנו. היא מבינה גם שחברים רבים רוצים בקרבתם בשל התכונה הזאת של ירון. עוד היא מבינה שההבדל ביניהם מסייע להם פעמים רבות להתגבר על מכשולים בחיים המשותפים, כאשר כל אחד מהם תורם את הצד השני של המטבע. 

לסיכום, כאשר אנו מתאהבים בבן זוג עם תכונה מנוגדת לשלנו, עם השנים, יש סיכוי שהתכונה הזאת תפריע לנו. באמצעות הבנה של ההתנהלות הזוגית ניתן לפרק את הכעסים והתסכולים שנוצרו כתוצאה מהתנגשות הנובעת מההבדלים ולחזור לזוגיות טובה, ואף ללמוד להעריך ולאהוב מחדש את התכונה שפעם נמשכנו אליה. 

בפרק ב' נעמוד על אפיון נוסף בסדרה – במי אנחנו מתאהבים.

www.zoogiyut.co.il

 

 

 

 

 

 

דפנה ולדמן B.Sc יועצת ומאמנת לזוגיות טובה, מגשרת מוסמכת, מרצה בנושאי זוגיות  WWW.ZOOGIYUT.CO.IL  DAFNA@ZOOGIYUT.CO.IL




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב